Accessible projects

a user-centered process

Published
2023-12-30
Keywords: arquitetura, processo de projeto, desenho universal, acessibilidade, relação pessoa e ambiente architecture, process of designing, universal design, accessibility, relation person-environment arquitectura, proceso de proyecto, diseño universal, accesibilidad, relación persona y ambiente

    Authors

  • Vanessa Goulart Dorneles
  • Isabela Fernandes Andrade

Abstract

In order to design in an accessible way it is necessary, first of all, to get to know the people to whom it is being projected, recognizing their possible limitations. To this end, it must be adopted the proposal of elaboration of project considering that the
entire process is centered in the user. The philosophy of universal design fits well to this intention, because it brings a reflection on how to considerate the different people and their spatial needs throughout the process of designing. In this paper, theoretical aspects are approached about the universal design and the project of accessible project, as well as a series of methods, which have one objective in common: get to know the different capacities and limitations of people, in order to consider them in the conception
of environments accessible to everybody. This paper aims at presenting means so that the designer can approach the probable user of space. To this end, there is an explanation of some methods of inquiring of users and examples of application of these ones in the process of designing. The methods here discussed can be utilized as strategies of teaching within the college subjects of design in the Courses of Architecture and Urbanism and Design.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ANDRADE, Isabela Fernandes; ; ZANCHIN, Mayara; ANDRÉIA, Milene Sottoriva. Avaliação das condições e proposta de diretrizes de acessibilidade para o Aeroporto Internacional de Pelotas. . Pelotas, p. 78. 2015. (Relatório de Pesquisa) DOI: https://doi.org/10.17012/entac2014.268

CAMBIAGHI, Silvana. Desenho universal: métodos e técnicas para arquitetos e urbanistas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007.

CARVALHO Filho, Eurico Thomaz de, 1996. . Fisiologia do Envelhecimento. In: Matheus Papaléo Netto (Ed.). Gerontologia: a velhice e o envelhecimento em visão globalizada. São Paulo: Atheneu, 1996. p.p. 26-43.

CORBUSIER, LE. Por uma arquitetura. São Paulo: Perspectiva 2006.

DEVLIEGER, Patrick; FRANK, Rusch PFEIFFER, David Rethinking Disability. Antwerpen - Apeldoorn: Garant, 2003.

DISCHINGER, Marta. Designing for all senses: accessible spaces for visually impaired citizens. Thesis (for the degree of Doctor of Phiolosophy) Göteborg, Sweden: Department of Space and Process School of Architecture, Chalmers University of Technology, 2000.

DISCHINGER, Marta; BINS ELY, Vera Helena MoroPIARDI, Sonia Maria Demeda Groisman. Promovendo a acessibilidade nos edifícios públicos: Programa de Acessibilidade às Pessoas com Deficiência ou Mobilidade Reduzida nas Edificações de Uso Público. Florianópolis: Ministério Público de Santa Catarina, 2013.

DORNELES, Vanessa Goulart. Estratégias de ensino de desenho universal para cursos de graduação em arquitetura e urbanismo. 2013. 351 p. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, 2013. Disponível em: <http://tede.ufsc.br/teses/PARQ0192-T.pdf>

FROYEN, Hubert. Universal Design, a Methodological Approach. Boston: The Institute for Human Centered Design, 2012.

HERSSENS, Jasmien Designing Architecture for More. A Framework of Haptic Design Parameters with the Experience of People Born Blind. 2011. p. Doctoral thesis (Doctor) - PHL University College-University Hasselt: Association Faculty Universiteiten and Hogescholen Limburg, Department of Arts and Architecture, Hasselt, 2011. Disponível em:

HEYLIGHEN, Ann; BIANCHIN, M. Can crap design be inclusive? In: Proceedings of the 5th Cambridge Workshop on Universal Access and Assistive Technology, , March 22-25, p.55-62, 2010.

IIDA, Itiro. Ergonomia: projeto e produção. São Paulo: Edgard Blücher, 2005.

LAWSON, Bryan. Como arquitetos e designers pensam. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LUIZ, Mariana Morais; JUNIOR, Amarildo Soares; DORNELES, Vanessa G.BINS ELY, Vera H. M. Ambiente x educação: um projeto de arquitetura escolar para o Haiti. Florianópolis: UFSC/REITORIA, 2013.

MACE, Ron. Universal Design, Barrier Free Environments for Everyone. Los Angeles: Designers West, 1985.

MACE, Ronald L.; HARDIE, Graeme J. PLACE, Jaine P. . Accessible Environments: Toward Universal Design Raleigh, NC: Center for Universal Design, 1996.

MARTIGNAGO, Yasmin Mariani ; JUNIOR, Amarildo Marcos Soares ; CHRISTENSEN, Thayssa ; KLEIN, Marina Freitas DORNELES, Vanessa Goulart PROCESSO DE PROJETO ERGONÔMICO PARA CENTROS ESPORTIVOS: Univille. 14º Congresso Internacional de Ergonomia e Usabilidade de Interfaces humano-tecnologia: produto, informações, ambiente construído e transporte. Joinville, 2014.

OSTROFF, Elaine. Chapter 1. Universal Design: The new paradigm. In: Wolfgang F.E. Preiser e Elaine Ostroff (Ed.). Universal Design Handbook. New York: McGraw-Hill, 2001.

PANERO, Julius; ZELNIK, Martin. Dimensionamento humano para espaços interiores. Um livro de consulta e referência de projetos. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.

RAMOS, Flávia Martini ; LUIZ, Mariana Morais; DORNELES, Vanessa GoulartBINS ELY, Vera Helena Moro. Análise da Relação entre Ambiente e Usuário & Propostas de Adequações Espaciais para a Creche Municipal Waldemar da Silva Filho. Florianópolis: UFSC/REITORIA, 2012.

REHAL, S.; BIRGERSSON, L. What’ happens when imagery is used to complement speech in dialogues involving changing the built environment? . In: INTERNATIONAL CONFERENCE FOR INTEGRATING URBAN KNOWLEDGE & PRATICE, 2005. Anais. Gothenburg, 2005.v.p.

RHEINGANTZ, Paulo Afonso; BRASILEIRO, Alice ; ALCANTARA, Denise de ; AZEVEDO, Giselle Arteiro QUEIROZ, Mônica Observando a Qualidade do Lugar: procedimentos para a avaliação pós-ocupação. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2008.

SANOFF, Henry. Participatory Design – Theory and techniques. North Carolina: North Carolina State University, 1990.

SANOFF, Henry . Visual Research Methods in Design. New York: Van Nostrand Reinhold, 1991.

SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner: how professionals think in action. Cambridge, Mass: Basic Books, 1983.

STEINFELD, Edward; MAISEL, Jordana L. Universal Design Creating Inclusive Environments. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2012.

How to Cite
GOULART DORNELES, V.; FERNANDES ANDRADE, I. Accessible projects: a user-centered process. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, 2023. DOI: 10.51924/revthesis.2023.v4.450. Disponível em: https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/450. Acesso em: 18 may. 2024.