From vulnerable territories to educational territories

Published
2021-04-28
Keywords: Território, território educativo, vulnerabilidade social Territory, educational territory, social vulnerability Territorio, territorio educativo, vulnerabilidad social

    Authors

  • Rafael Gomes Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da UFRJ
  • Giselle Azevedo Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da UFRJ

Abstract

The challenge of implementing educational territories is precisely
to deal with the complexity of territorial dynamics. In cities where
class disputes are territorialized, it seems essential to think about educational processes in a more pluralistic, reticular view, which considers multiple spaces, cultures and identities. In other words, this challenge is greater in regions where social inequalities make individuals vulnerable to territories of violence, fear, and poverty. For the richest people, the experience of multi-territoriality is certainly an option, so immersion in educational territories does not depend on political actions in fixed contexts. For the poorest, the city's social problems tend to prevent them from developing both physical and symbolic connections so that they can access multiple territories of individual and collective development, of an educational, cultural and social nature. How is it possible to organize
effective socio-educational development policies in spaces that are increasingly disjointed and fragmented?

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALBAGLI, Sarita. Território e Territorialidade. In: LAGES, Vinícius; BRAGA, Christiano; MORELLI, Gustavo (Orgs.). Territórios em movimento: cultura e identidade como estratégia de inserção competitiva. Rio de Janeiro: Relume Dumará/Brasília, DF: SEBRAE, 2004, p. 23-70.

ARAÚJO, Vanessa Jorge de. Favelarte, reflexão para uma educação em 3D. In: SANTO, A. M. O.; FARAGE, E. J.; SILVA, E. S. (Orgs.). A articulação de temas essenciais à educação pública na Maré: segurança pública, desempenho escolar e mobilização social. Rio de Janeiro: Redes de Desenvolvimento da Maré/NEPFE, p. 53-71, 2010.

ARROYO, Miguel. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. P. 33-45.

BONNEMAISON, J; CAMBRÈZY, L. Le lien territorial: entre fronteires et identités. Geographies et Cultures. Paris: L’Harmattan-CNRS, 1996.

BURGOS, M. B. (Org.). A escola e o mundo do aluno: uma construção social do aluno e o papel institucional da escola. Rio de Janeiro: Garamond, 2014.

CANÁRIO, R. Territórios educativos e políticas de intervenção prioritária: uma análise crítica, Florianópolis: Revista Perspectiva, v. 22, n. 01, 2004. p. 47-78.

GADOTTI, Moacir. Uma escola, muitas culturas. In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio (Orgs.). Autonomia da Escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 2012 – 7. ed. p. 139-148.

GOTTMANN, Jean. A evolução do conceito de território. Boletim Campineiro de Geografia, AGB- Campinas, v.2, n. 3, 2012, p. 523-545. Texto original: “The evolution of the concept of territory”, traduzido de versão publicada no periódico Social Science Information, v. 14, n. 3, ago. 1975, p. 29–47.

HAESBAERT, Rogério. Concepções de território para entender a desterritorialização. In: SANTOS, Milton et. al. (Orgs.). Território, territórios: ensaios sobre o ordenamento territorial. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. 3. ed., p.43-71.

HAESBAERT, Rogério. Fim dos territórios ou novas territorialidades? In: LOPES, Luiz Paulo da Motta; BASTOS, Liliana Cabral (Orgs.). Identidades – recortes multi e interdisciplinares. Campinas: Mercado das Letras, 2002.

HAESBAERT, Rogério. Território e Multiterritorialidade: um debate. GEOgraphia (UFF), v. 17, 2008, p. 19-45.

RABELO, Marta Klumb Oliveira. Educação integral como política pública: a sensível arte de (re) significar os tempos e os espaços educativos. In MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. P. 118-128.

SACK, R. Human Territoriality: its theory and history. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

SANTOS, Milton. O dinheiro e o território. In: SANTOS, Milton et. al. (Orgs.). Território, territórios: ensaios sobre o ordenamento territorial. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. 3. ed., p.13-21.

SANTOS, Milton. O retorno do território. In: SANTOS, Milton; SOUZA, Maria Adélia A. de; SILVEIRA, Maria Laura (Orgs.). Território: globalização e fragmentação. São Paulo: Hucitec, 1998. 4. ed., p. 15-20.

SINGER, Helena. O bairro ¬escola: tecnologias sociais para territórios educativos. In: SINGER, Helena (Org.). Territórios educativos: experiências em diálogo com o Bairro-Escola. São Paulo: Moderna, 2015. (Coleção territórios educativos; v. 2). p. 11-24.

SOUZA, Marcelo J.L. O Território: sobre espaço e poder, autonomia e desenvolvimento. In: CASTRO, Iná E.; GOMES, Paulo C.C. e CORRÊA, Roberto L. (orgs.). Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995. p. 77-116.

XAVIER, Iara Rolnik. Um olhar sobre o território na estratégia do bairro¬ escola. In: SINGER, Helena (Org.). Territórios educativos: experiências em diálogo com o Bairro-Escola. São Paulo: Moderna, 2015. (Coleção territórios educativos; v. 2). p. 25-44.

How to Cite
GOMES, R.; AZEVEDO, G. From vulnerable territories to educational territories. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 2021. DOI: 10.51924/revthesis.2020.v5.224. Disponível em: https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/224. Acesso em: 3 jul. 2024.