The space of the body in architecture: Dancing as a design method

Published
2022-04-19
Keywords: dança, arquitetura, expografia, corpo, espaço dance, architecture, exhibition design, body, space danza, arquitectura, diseño de exposición, cuerpo, espacio

Abstract

This article investigates the relation between the fields of dance and architecture through the analyses of two experiences: the design process for the exhibition Ocupação Angel Vianna, that took place at Itaú Cultural center in São Paulo, in 2018 and at Paço Imperial in Rio de Janeiro, in 2019, and the workshop A Estufa, o Corpo e a Cidade given by the dancer Diogo Granato in São Paulo, in 2017. It relates both fields, dance and architecture, regarding the occupation of space and place-creating, once they both happen in the interrelation of the landscape and human action, between the space and the body.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BORGES, Hélia. O trabalho de Angel Vianna como campo do possível. In: SALDANHA, Suzana (org.). Angel Vianna: Sistema, método ou técnica. Rio de Janeiro: Funarte, 2009, v. 1, p. 36-38.

BRITTO, Fabiana Dultra; JAQUES, Paola Berestein. Corpo e cidade: coimplicações em processo. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 19, n. 1 e 2, p. 142–155, 2012. DOI: 10.35699/2316-770X.2012.2716. DOI: https://doi.org/10.35699/2316-770X.2012.2716

CABRAL FILHO, José dos Santos. Arquitetura irreversível. O corpo, o espaço e a flecha do tempo. Arquitextos, São Paulo: Vitruvius, ano 08, n. 089.07, out. 2007. Disponível em <https://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/08.089/202> Acesso em 25 fev 2020.

FREIRE, Ana Vitória. Angel Vianna: da expressão corporal aos jogos corporais e a conscientização do movimento na dança contemporânea. Repertório, Salvador: ano 21, n. 31, p. 214–235, 2018.2. Disponível em <https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/26829/17283> Acesso em 20 fev 2020.

GIL, José. Movimento total: O corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2013.

GONÇALVES, Lisbeth R. Entre cenografias: o museu e a exposição de arte no século XX. São Paulo: Edusp/ Fapesp, 2004.

JAQUES, Paola Berestein. Zonas de tensão: Em busca de micro-resistências urbanas. In: BRITTO, Fabiana Dultra; JAQUES, Paola Berestein (org.). Corpocidade: debates, ações e articulações. Salvador: EDUFBA, 2010, p.106–119.

PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele: A arquitetura e os sentidos. Tradução: Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Bookman, 2011.

RIBEIRO, Ana Clara Torres. Dança de sentidos: na busca de alguns gestos. In: BRITTO, Fabiana Dultra; JAQUES, Paola Berestein (org.). Corpocidade: debates, ações e articulações. Salvador: EDUFBA, 2010, p. 24–41

TSCHUMI, Bernard. Arquitetura e limites II (1981). In: NESBITT, Kate (org.). Uma nova agenda para arquitetura (antologia teórica 1964-1995). Tradução: Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2 ed. rev., 2013, p. 177-182.

____________. Arquitetura e limites III (1981). In: NESBITT, Kate (org.). Uma nova agenda para arquitetura (antologia teórica 1964-1995). Tradução: Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2 ed. rev., 2013, p. 183-187.

____________. Introdução: notas para uma teoria da disjunção arquitetônica (1988). In: NESBITT, Kate (org.). Uma nova agenda para arquitetura (antologia teórica 1964-1995). Tradução: Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naify, 2 ed. rev., 2013, p. 188-190.

VIEIRA, Jorge de Albuquerque. O método Angel Vianna e a ontologia sistêmica. In: SALDANHA, Suzana (org.). Angel Vianna: Sistema, método ou técnica?. Rio de Janeiro: Funarte, 2009, v. 1, p. 33-35.

How to Cite
ROCHA, C. M. The space of the body in architecture: Dancing as a design method . Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 6, n. 12, 2022. DOI: 10.51924/revthesis.2021.v6.289. Disponível em: https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/289. Acesso em: 3 jul. 2024.