Collaborative workshops

development of a teaching and research strategy in accessible projects

Published
2023-12-30
Keywords: oficinas colaborativas, acessibilidade, processo projetual, relações pessoa-ambiente collaborative workshops, accessibility, design process, person-environment relations talleres colaborativos, accesibilidad, proceso proyectual, relaciones persona-ambiente

    Authors

  • Angelina Dias Leão Costa
  • Gleice Azambuja Elali

Abstract

The interdisciplinary approach is a fundamental strategy for teaching and researching environmental issues related to the inclusion of people with difficult space use, as (children, the elderly, people with disabilities, and others. This article reports an experience that occurred at the graduate level, which used Collaborative Workshops to facilitate the recognition of the person-environment relations, taken as basis for the elaboration of architectural proposals. We discuss how the interdisciplinary perspective influences the insertion of the problematic of accessibility in the design process, being understood as accessible the place that, in addition to enabling the coming and going, invites people to enjoy the spaces and their potentialities. The activity was experimental, met the precepts of research ethics and involved professionals from various backgrounds. Explanation of the adopted methodology, exemplifying it with presentation of two Workshop.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

COSTA, A., Experiências acadêmicas de projeto colaborativo e acessibilidade na pós-graduação: a opinião dos profissionais. Revista Projetar – Projeto e Percepção do Ambiente, v.3 (1), 2018. Disponível em: http://www.revistaprojetar.ct.ufrn.br/index.php/revprojetar/issue/view/10/showToc. DOI: https://doi.org/10.21680/2448-296X.2018v3n1ID16638

DEPEAU, S. Children in cities: the delicate issue of well-being and quality of urban life. In: BAHI-FLEURY, G.; NAVARRO-CARRASCAL, O.; POL, E. (Orgs.). Handbook of environmental psychology and Quality of Life research (Chap 19). Springer, 2017, pp. 345 - 368. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-31416-7_19

DUARTE, C. R. S., A empatia espacial e sua implicação nas ambiências urbanas. Revista Projetar – Projeto e Percepção do Ambiente, v.1 (1), 2015, p. 68-74.

ELALI, G. A.; PELUSO, M. . Interdisciplinaridade. In: Sylvia CAVALCANTE; Gleice Azambuja ELALI. (Org.). Temas básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2011, p. 227-238.

GÜNTHER, H ; ELALI, G. A. ; PINHEIRO, J. Q. . A abordagem multimétodos em Estudos Pessoa-Ambiente: características, definições e implicações. In: J. Q. PINHEIRO.; H. GÜNTHER. (Org.). Métodos de pesquisa nos estudos pessoa-ambiente. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2008, p. 369-380.

LAWSON. B. Como arquitetos e designers pensam. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LUZ, G. M.; KUHNEN, A. O uso dos espaços urbanos pelas crianças: explorando o comportamento do brincar em praças públicas. Psicologia Reflexão e Critica [online]. 2013, v. 26 (3), pp.552-560. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722013000300015

MACHADO, Y. S., PERES, P. M. S., ALBUQUERQUE, D. S., KUHNEN, A. Nature and Children’s Play: Investigation of Child-Nature Interaction in Urban Green Parks. Trends in Psychology / Temas em Psicologia, v. 24 (2), 2016, 669-680. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2016.2-14En

MEDEIROS, C.et al. Relatório da Oficina Espaços Sensíveis para Crianças. Disciplina Relações Pessoa-Ambiente, PPGAU-UFRN, Natal, 2017.

DE SOUZA, A. et al. Relatório da Oficina A pessoa com deficiência e o espaço. Disciplina Relações Pessoa-Ambiente, PPGAU-UFRN, Natal, 2017.

VOORDT, T. J. M.; WEGEN, H. B. R. Arquitetura sob o olhar do usuário. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.

How to Cite
DIAS LEÃO COSTA, A.; AZAMBUJA ELALI, G. Collaborative workshops: development of a teaching and research strategy in accessible projects. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, 2023. DOI: 10.51924/revthesis.2023.v4.436. Disponível em: https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/436. Acesso em: 18 may. 2024.