Socio-spatial systems of solidarity
paradoxes of a new political culture of participation
Abstract
Based on the recent intersection between social movements and the institutional circuit of contemporary art - represented by the Movimento Sem-Teto do Centro (MSTC) at the 35th São Paulo Biennial (2023) and the Indonesian art collective Ruangrupa at Documenta 15 (2022) - the article investigates what appears to be the formation of a new political culture of participation. Terms such as “social technology” and “alternative economic models,” associated with the movements within the “decolonial turn in art,” are problematized through readings that question contradictions in previous institutionalization processes of the participative practices. The emergence of “socio-spatial systems of solidarity” is thus analyzed through the dispute of their political-aesthetic meanings and facing a new horizon of yearning for social change and new urban concerns.
Downloads
References
BISHOP, C. Participation. Cambridge:The MIT Press, 2006.
BISHOP, C. Artificial Hells: participatory art and the politics of spectatorship. Londres: Verso, 2012.
BORJA-VILLEL, M. “Seis momentos para um tempo outro”. In: LIMA, Diane et al (org.). Catálogo da 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível. São Paulo: Bienal São Paulo, 2023.
CEJAS, N. et COEDA, V. M. “Intervenciones en el hábitat campesino: una lectura crítica desde la perspectiva de tecnología social decolonial”. São Carlos, Revista Risco, vol. 21, 2023, pp. 115-126.
RIZEK, C. S. “Práticas culturais e ações sociais: novas formas de gestão da pobreza”. Rio de Janeiro, XIV Encontro Nacional da ANPUR, 2011, pp. 127-142.
COCOTLE, B. C. “Nós prometemos descolonizar o museu: uma revisão crítica da política museal contemporânea”. In: CARNEIRO, A. (org.). Arte e descolonização: MASP Afterall. São Paulo: MASP, 2019.
DAGNINO, E. et al (org.). Cultura e política nos movimentos sociais latino-americanos: novas leituras. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
DAGNINO, E. “Sociedade civil, participação e cidadania: de que estamos falando?” Caracas, Faces, 2004, pp. 95-110.
DAGNINO, R. Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodologias. Campina Grande: EDUEPB, 2014.
DAGINO, R. Tecnociência Solidária: um manual estratégico. Marília: Lutas anticapital, 2020.
DARDOT, P. et LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DE BRUYN, E. “Missed Encounters: Introduction to Documenta 15 Dossier”. Grey Room. Cambridge, n. 92, 2023, pp. 64-73.
DOCUMENTA. Documenta Fifteen: Handbook. Berlim: Hatje Cantz, 2022.
EASTERLING, K. Extrastatecraft: the power infrastructure space. Nova Iorque: Verso, 2014.
ESCOBAR, A. “Worlds and knowledges otherwise: the Latin Amarican modernity/coloniality research program”. San Diego, Cultural Studies, vol. 21, nos. 2-3, 2007, pp. 179 210.
KILOMBA, G. “c-o-r-e-o-g-r-a-f-i-a-s”. In: LIMA, Diane et al (org.). Catálogo da 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível. São Paulo: Bienal São Paulo. 2023.
MENEZES, H. “Coreografias do impossível, encruzilhadas do tempo”. In: LIMA, Diane et al (org.). Catálogo da 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível. São Paulo: Bienal São Paulo, 2023.
MIGNOLO, W. D. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires, Ediciones del Signo, 2000.
MIGNOLO, W. D. “Reconstitución epistémica/estética: la aesthesis decolonial una década después”. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte, no. 14, 2018, pp. 14-32.
MONASTERIOS, S “Cozinha Ocupação 9 de Julho - MSTC”. In: LIMA, Diane et al (org.). Catálogo da 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível. São Paulo: Bienal São Paulo, 2023.
PERAHIA, D. B. et FARBEROFF, D. “Commoning: Environmental Reconciliation in the Work of Common Views”. OnCurating. Zurich, n. 54, 2022, pp. 141-162.
RANCIÈRE, J. O Desentendimento. São Paulo: Editora 34, 2014.
RANCIÈRE, J. Dissensus: on politics and aesthetics. Nova Iorque, Continuum, 2018.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
SIMÕES, A. “A hora e a vez do “decolonialismo” na arte brasileira”. Campinas, Revista Visuais, no. 12, vol. 7, 2021, pp. 1-17.
SILVA, C. Entrevista para DIPHUSA. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qxqsUPNoySw&t=50s&ab_channel=DIPHUSAdocument%C3%A1rioseentrevistasavulsas. 06/09/2024.
VERGÈS, F. Decolonizar o museu: programa de desordem absoluta. São Paulo: Ubu. 2023.
Copyright
Copyright (c) 2025 Rafael Goffinet de Almeida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.