The Formac Building through the lens of João Alberto Fonseca da Silva

Published
2021-03-31
Keywords: João Alberto Fonseca da Silva, Edifício Formac, Carlos Alberto Holanda Mendonça, arquitetura moderna, fotografia João Alberto Fonseca da Silva, Formac Building, Carlos Alberto Holanda Mendonça, modern architecture, photography João Alberto Fonseca da Silva, Edificio Formac, Carlos Alberto Holanda Mendonça, arquitectura moderna, fotografía

    Authors

  • Manuela Catafesta Centro Universitário Ritter dos Reis
  • Fábio Bortoli Centro Universitário Ritter dos Reis http://orcid.org/0000-0001-5358-479X

Abstract

The purpose of this article is to expand the debate on the history of photography in the Rio Grande do Sul, more specifically on the practice of photomontage in architecture, because of the rare studies in this area. The photomontage was the new form of expression to simulate the transformations that the capital of Rio
Grande do Sul would pass in the 1950s. In Porto Alegre, the first photographer to use the photomontage in architecture was João Alberto Fonseca da Silva who, even self-taught, can be considered a visionary in photography. João Alberto used this technique in
the Formac Building (1952), by order of the architect Carlos Alberto Holanda Mendonça. The architect's objective was to illustrate the insertion of the building in its context when the capital of Rio Grande do Sul went through a remarkable process of urban verticalization. The analysis and dissemination of the collection material – which was donated to the Centro Universitário Ritter dos  and photographs of the construction of the Formac Building and it is an important part of the history of photography and architecture in the Rio Grande do Sul and in Brazil. Also, it is an unprecedented cultural heritage and we hope to collaborate with the dissemination and analysis of João Alberto's collection. The photomontage of the Formac Building, which still stands out today for its technical quality, expressiveness, and precision, was an important element
for the dissemination of modern architecture then emerging in the local context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABREU FILHO, Silvio Belmonte de. Vertigem das alturas. In FIORE, Renato Holmer (org.). Modernização e verticalização da área central de Porto Alegre. Porto Alegre: Marcavisual, 2016.

BUENO, Marcos. A obra do arquiteto Carlos Alberto Holanda Mendonça. Dissertação (Mestrado) –Universidade Federal Rio Grande do Sul. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Porto Alegre, 2012.

COMAS, Carlos Eduardo; Piñon, Helio. Inventário da arquitetura moderna em Porto Alegre – 1945/65. Porto Alegre: Marcavisual, 2013.

CANEZ, Anna Paula (et al.) Acervos Azevedo Moura e Gertum e João Alberto: imagem e construção da modernidade em Porto Alegre. Porto Alegre: Ed. UniRitter, 2004.

CHIARELLI, Tadeu. A fotomontagem como “introdução à arte moderna”: visões modernistas sobre a fotografia e o surrealismo. ARS Revista do Depto. de Artes Plásticas da Escola de Comunicação e Artes da USP. São Paulo, ano I, n. 1, p.67-81, 2003.

FABRIS, Annateresa. Entre arte e propaganda: fotografia e fotomontagem na vanguarda.

GONÇALVES, Magali Nocchi Collares. A fronteira do moderno: Holanda Mendonça e a difusão da arquitetura moderna brasileira no sul. Tese (Doutorado) - Universidade Federal Rio Grande do Sul. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Porto Alegre, 2017.

LUCCAS, Luís H. H. Arquitetura moderna brasileira em Porto Alegre sob o mito do ''gênio artístico nacional''. Tese (Doutorado) - Universidade Federal Rio Grande do Sul. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Porto Alegre, 2004.

MACHADO, Nara. Modernidade, arquitetura e urbanismo: o centro de Porto Alegre (1928-45). Tese - Curso de Pós-Graduação em História do Brasil do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Porto Alegre: PUC/RS, 1998.

MASSIA, Rodrigo. Fotógrafos, espaços de produção e usos sociais da fotografia em Porto Alegre nos anos 1940 e 1950. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em História, Porto Alegre, 2008.

MONTEIRO, Charles (Org.). Fotografia, história e cultura visual: pesquisas recentes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.

PUHL, L. S. ; AZEVEDO, A. M. ; BERCHON, J. S. ; CALOVI, F. W. ; ENGERS, T. C. Arquitetura Moderna em Porto Alegre: relatos pelas lentes de João Alberto Fonseca da Silva. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, 2016, Porto Alegre. Anais do IV ENANPARQ, Estado da Arte, 2016.

SILVA, João Alberto Fonseca da. apud MASSIA, Rodrigo. Fotógrafos, espaços de produção e usos sociais da fotografia em Porto Alegre nos anos 1940 e 1950. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em História, Porto Alegre, 2008.

XAVIER, Alberto; MIZOGUCHI, Ivan. Arquitetura moderna em Porto Alegre. São Paulo: Pini, 1987.

How to Cite
CATAFESTA, M.; BORTOLI, F. The Formac Building through the lens of João Alberto Fonseca da Silva. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 5, n. 9, 2021. DOI: 10.51924/revthesis.2020.v5.226. Disponível em: https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/226. Acesso em: 3 jul. 2024.